KHALIFAH
UTHMAN BIN AFFAN
Latar Belakang
Khalifah Uthman Bin Affan
dilahirkan semasa Nabi berumur 5 tahun. Beliau telah memeluk agama
Islam melalui perantaraan Abu Bakar. Beliau adalah seorang daripada
sahabat Nabi yang rapat dan dijamin syurga oleh Nabi. Beliau juga
terkenal sebagai seorang dermawan yang banyak mengorbankan harta
untuk kepentingan Islam. Beliau menyertai semua peperangan pada zaman
Nabi kecuali Perang Badar. Beliau merupakan seorang juru tulis wahyu.
Beliau telah diberikan gelaran Zun-Nurain kerana memperisterikan 2
orang puteri Nabi iaitu Rokiah dan Ummi Kalsom.
Perlantikan Uthman
Sebagai Khalifah
Uthman dilantik sebagai
khalifah selepas kematian Khalifah Umar al-Khattab. Khalifah Umar
yang telah ditikam sempat menamakan 6 orang sahabatnya iaitu Uthman
Bin Affan, Abdul Rahman Bin Auf, Ali Bin Abu Talib, Talhah Bin
Ubaidullah, Zubair al-Awwam dan Saad Abu Waqqas untuk memilih salah
seorang dari mereka sebagai bakal khalifah dalam tempoh 3 hari. Anak
Khalifah Umar turut disenaraikan sebagai pemilih tetapi tidak
dibenarkan untuk dipilih.
Akhirnya pemilihan
tersebut tertumpu kepada Uthman Bin Affan dan Ali sahaja setelah
calon yang lain menarik diri. Dengan kebijaksanaannya sebagai
pengerusi pemilihan, Abdul Rahman Bin Auf telah melakukan tinjauan
dari kalangan sahabat dan umat Islam dan mendapati bahawa Uthman
lebih popular kerannya ciri Uthman sebagai pemimpin yang lembut,
bertoleransi, pemaaf, mudah berbicara dan mendapat sokongan penuh
dari kalangan keluarganya iaitu Bani Umayyah. Dengan itu, beliau
telah dilantik sebagai khalifah umat Islam yang ketiga.
Dasar Pemerintahan
Melantik Pegawai dari
Kaum Keluarga Sendiri
Khalifah Uthman banyak
melantik keturunan Umayyah memegang jawatan penting dalam
pentadbirannya. Diantaranya termasuklah Marwan Bin al-Hakam sebagai
Setiausahanya, SAid Bin al-As sebagai Gabenor Kufah, Abdullah Bin
Amir sebagai Khalifah Basrah, Abdullah Bin Saad Bin Abi Sarrah
sebagai Gabenor Mesir dan sebagainya. Bagi Uthman, keturunan Umayyah
sememangnya terkenal dengan pengalaman mereka di dalam bidang
pentadbiran di samping mempunyai kedudukan ekonomi yang kukuh. Bagi
Uthman juga, kedua-dua faktor ini tidak sahaja dapat melancarkan
pentadbiran, malah akan mengelakkan berlakunya penyelewengan.
Membina dan Menguatkan
angkatan Tentera Laut
Uthman banyak
membelanjakan wang negara bagi mengukuhkan kedudukan angkatan tentera
laut khususnya di Mesir dan Syria. Angkatan tentera laut hanya
diwujudkan pada zaman Uthman. Hal ini tentu memerlukan banyak
belanja. Kebetulan gabenor di kedua-dua tempat ini mempunyai hubungan
kekeluargaan dengan beliau. Gabenor Mesir adalah Abdullah Bin Said
Bin Abi Sarrah manakala Gabenor Syria ialah Muawiyah Bin Abu Sufian.
Akibatnya, timbul tuduhan yang mengatakan Uthman menggunakan wang
tersebut untuk kepentingan peribadi dan keluarganya sendiri.
Memperkenalkan Dasar
Pertukaran Tanah
Khalifah Uthman telah
memperkenalkan satu dasar baru iaitu Dasar Pertukaran Tanah di Iraq
dengan tanah di Hijaz dan Yaman. Melalui dasar ini, mereka yang
memiliki tanah di Hijaz dan Yaman boleh menukarkannya dengan yanah
sawafi (terbengkalai) di Iraq yang terkenal dengan kesuburannya.
Tujuan Uthman adalah untuk membalas jasa golongan tentera. Peluang
ini terbuka luas kepada sesiapa sahaja yang memiliki tanah di
kedua-dua tempat tersebut. Di antara mereka yang menikmatinya
termasuklah Talhah Bin Ubaidullah, Marulan Bin al-Hakam dan Ashath
Bin Qais al-Kindi.
Saidina Uthman bin Affan RA dilahirkan di Taif,Semenanjung Arab. |
Memihak kepada Quraisy
Khalifah Uthman
telah menggubal dasar yang dibuat oleh Umar dengan memberikan kuasa
pemilikan tanah kepada orang Quraisy. Said Bin al-As, Gabenor Iraq
(Kufah) telah mengisytiharkan bahawa tanah-tanah sawad di Iraq adalah
kepunyaan kaum Quraisy. Dalam hal ini, Uthman telah berdiam diri
seolah-olah menunjukkan beliau bersetuju dengan tindakan Said. Hal
ini menimbulkan kemarahan orang bukan Quraisy terutamanya golongan
ahl al-ayyam yang kemudiannya dikenali sebagai al-Qurra. Sebelum
pengisytiharaan ini, merekalah diberi kuasa untuk mengerjakan
tanah-tanah tersebut.
Penghijrahan Bebas
Khalifah Uthman juga telah
merombak dasar penghijrahan yang dibuat oleh Umar. Uthman membenarkan
para sahabat berhijrah ke luar dari Semenanjung Tanah Arab. Hal ini
menyebabkan ramai tokoh yang berhijrah ke luar terutamanya ke kawasan
baru yang dibuka/ditakluki, khususnya di Mesir, Syria dan Iraq. Umar
melarang penghijrahan ini kerana bimbang mereka akan terpengaruh
dengan kebudayaan asing dan kemewahan hidup sedangkan bagi Uthman,
penghijrahan ini dapat menyebabkan proses penyebaran Islam berjalan
dengan lebih lancar.
Menerbitkan Naskah Tunggal
al-Quran
Pada zaman Khalifah Uthman,
wilayah Islam agak luas. Hal ini menyebabkan wujudnya perbezaan
bacaan/sebutan al-Quran antara satu tempat dengan tempat yang lain.
Mereka membaca loghat masing-masing disebabkan mereka gagal menguasai
nahu Arab dengan baik. Uthman akhirnya telah bertindak menerbitkan
naskah tunggal al-Quran yang dikenali sebagai "Mushanf Uthmani"
dan dihantar ke setiap wilayah Islam. Beliau juga memastikan agar
al-Quran dibaca mengikut loghat Quraisy kerana ia diturunkan dalam
bahasa Quraisy. Naskah-naskah lain telah dikumpul dan dibakar.
Lemah-lembut dalam
Pentadbiran
Khalifah Uthman adalah seorang
khalifah yang lemah-lembut berbanding dengan Umar al-Khattab. Beliau
sangat bersimpati dengan kesusahan orang lain dan sering memaafkan
kesalahan seseorang. Misalnya, Uthman telah menggunakan "diyad"
(wangnya sendiri) untuk membayar "diat" (hutang darah)
berhubung dengan pembunuhan Khalifah Umar. Beliau juga telah
memaafkan kesalahan Jundah al-Azdi yang telah dikenakan hukum bunuh
oleh kadi Kufah. Sikapnya yang lemah-lembut ini mungkin dipengaruhi
oleh sesiapa yang agak tua, iaitu 70 tahun ketika mula memerintah.
Faktor yang Mempengaruhi
Kekacauan
Perbalahan
Semasa pemerintahan Khalifah
Uthman, telah berlaku pelbagai perbalahan di mana ia bukan sahaja
melibatkan penduduk di Semenanjung Tanah Arab, tetapi juga penduduk
di luar Semenanjung Tanah Arab. Misalnya, perbalahan telah berlaku di
antara Arab Utara (Mudar, Qais) dan Arab Selatan (Rabi'ah, Yaman),
antara Quraisy dan Yanan, antara Bani Hasyim dan Bani Umayyah, antara
penduduk Hijaz dan luar Hijaz dan sebagainya. Akibatnya, keadaan
politik di Semenanjung Tanah Arab semakin tidka stabil sehingga
menimbulkan pelbagai kekacauan.
Dasar Penghijrahan
Khalifah Uthman telah mengubah
dasar penghijrahan yang dibuat oleh Umar di mana beliau membenarkan
mat Islam berhijrah ke wilayah baru dikuasai di Mesir, Syria dan
Iraq. Tindakan beliau telah membolehkan kebanyakan orang Arab yang
berhijrah itu hidup dalam kemewahan di tengah-tengah kesusahan
penduduk tempatan. Akibatnya, wujud jurang ekonomi antara pendatang
baru dan penduduk tempatan sehingga mencetuskan peperangan.
Khalifah Uthman bin Affan RA membenarkan penghijrahan sahabat ke wilayah yang telah ditakluki oleh Khalifah terdahulu. |
Munculnya Golongan Pemegang
Amanah (ahl al-ayyam)
Semasa pemerintahan Khalifah
Uthman, beliau telah mengambilalih tanah sawafi yang diusahakan oleh
golongan ahl al-ayyam dan diserahkan kepada kaum Quraisy. Tindakan
ini telah menimbulkan kemarahan ahl al-ayyam dan kemarahan mereka
memuncak apabila Uthman memperkenalkan dasar pertukaran hak milik
tanah yang berada di Iraq dengan tanah-tanah di luar Iraq. Hal ini
menyebabkan golongan yang menikmatinya hanya mereka yang memiliki
tanah di kawasan tersebut sahaja. Akibat dari rasa tidak puas hati,
ahl al-ayyam telah bangun menentang Uthman sehingga mencetuskan
kekacauan politik.
Usia Uthman dan Sifatnya
Khalifah Uthman kerap terlalu
bersimpati dengan kesusahan orang lain dan sering memaafkan orang
yang telah melakukan kesalahan yang dirasakan boleh dimaafkan.
Usianya yang lanjut iaitu 82 tahun semasa kemuncak kekacauan berlaku
telah menambahkan lagi sifat lembutnya. Sikapnya ini telah
dipergunakan oleh golongan tertentu untuk membangkitkan kekacauan.
Sikap Uthman Memihak kepada
Ketua-ketua Kabilah
Bagi mengukuhkan kedudukannya,
Uthman telah bersikap memihak kepada ketua-ketua kabilah di mana
mereka telah ditawarkan kepada jawatan-jawatan penting. Antara mereka
termasuk juga bekas murtad. Sebagai contoh, Ash'ath Bin Qais al-Kindi
telah dilantik sebagai Gabenor Azrabaijan.
Membenar Para Sahabat
Berhijrah ke Luar Hijaz
Khalifah Uthman juga
membenarkan para sahabat berhijrah ke luar Hijaz yang sebelum ini
dilarang oleh Umar. Hal ini menyebabkan mereka terpengaruh dengan
kemewahan dan kebendaan.
Melantik Keluarganya ke
Jawatan-jawatan Penting
Dalam menjalankan
pentadbiran, Khalifah Uthman juga mengamalkan dasar nepotisme, iaitu
mengutamakan keluargannya dalam menentukan jawatan-jawatan penting
dalam pentadbiran kerajaan. Misalnya, Uthman telah melantik Marwan
Bin Hakam sebagai Setiausaha, Abdullah Bin Amir sebagai Gabenor
Basrah, Abdullah Bin Saad sebagai Gabenor di Mesir dan sebagainya.
Dasar ini telah menimbulkan perasaan tidak
puas hati di kalangan umat Islam.
Menggunakan Wang
Baitul-Mal
Khalifah Uthman dituduh
menyalahgunakan kekayaan negara dan harta rampasan perang. Hal ini
berpunca dari tindakan beliau yang tidak mahu mendengar pandangan
sahabatnya, dlam soal pembahagian harta-benda Baitul-Mal. Khalifah
Uthman beranggap tidak menjadi satu kesalahan jika beliau menggunakan
Baitul-Mal yang berlebihan untuk dirinya dan keluarganya dengan
alasan beliau telah banyak mengorbankan harta dan wang untuk
perjuangan Islam. Namun, hal ini telah menimbulkan rasa tidak puas
hati di kalangan rakyat jelata.
Tindakan Membebaskan
Ubaidullah dari Qisas
Ubaidullah Bin Umar
sepatutnya dijatuhkan hukuman Qisas kerana membunuh Hurmazan dan
Jafainah. Tetapi Uthman telah menyelamatkan Ubaidullah dengan
menganggapkan dirinya sebagai wali kepada Hurmazan dan 2 orang lagi
yang telah dibunuh oleh Ubaidullah itu dengan membayar di-lab dari
wangnya sendiri kepada Baitul-Mal. Tindakan Uthman telah tidak
dipersetujui oleh sesetengah golongan orang Islam termasuk Ali Bin
Abu Talib.
Tindakan Memaafkan
Jundab al-Azdi
Uthman telah memaafkan
Jundab al-Azdi yang telah dijatuhkan hukuman mati oleh Gabenor di
Kufah, aiitu al-Walid Bin Uqibah. Hal ini telah menyebabkan suasana
Kufah semakin buruk di mana Jundab telah menggunakan peluang tersebut
untuk menghuru-harakan keadaan di Kufah. Akhirnya, al-Walid telah
difitnah dan dipecat dari jawatannya.
Kegagalan Uthman
Meluaskan Jajahan Taklukan
Semasa Uthman menjadi
khalifah, beliau tidak berjaya meluaskan wilayahnya. Peluasan wilayah
hanya dapat dilakukan semasa peringkat awal pemerintahannya.
Kegagalan tersebut telah memberi kesan kepada ekonomi negara Islam
lebih-lebih lagi di Kufah. Ekonomi di Kufah menjadi semakin tidak
stabil akibat pertambahan penduduk di bawah dasar penghijrahan bebas.
Pemusnahan Salinan
al-Quran
Khalifah Uthman juga
ditentang akibat tindakannya yang memusnahkan salinan al-Quran yang
ditulis dalam pelbagai loghat dan menerbitkan salinan yang standard
yang dikenali sebagai "Mashanf Uthmani". Walaupun usaha
beliau baik, namun golongan tertentu menganggapnya sebagai usaha
untuk mengukuhkan kekuasaannya dalam bidang keagamaan.
Keengganan Uthman
Menerima Nasihat dan Melepaskan Jawatan Khalifah
Polisi pentadbiran Uthman
telah menimbulkan rasa tidak puas hati golongan tertentu. Akibatnya,
sahabat beliau telah menasihatinya supaya mengubah polisi
pentadbiran. Walau bagaimanapun, beliau tidak menerima nasihat
tersebut, malah Uthman juga telah diminta untuk melepaskan jawatan
khalifahnya tetapi juga ditolak oleh Uthman. Akibatnya, berlakulah
pelbagai kekacauan bagi menentang Uthman.
Pengaruh Luar
Pengaruh luar turut
menyebabkan kekacauan berlaku. Misalnya, Abdullah Bin Sabak dikatakan
cuba memecahbelahkan umat Islam. Beliau telah menghasut umat Islam
untuk menentang Uthman dengan memperkembangkan fahaman qisayah yang
menyatakan jawatan khalifah adalah menjadi warisan dan hak Bani
Hasyim.
Pengingkiran Abu Dzar
al-Ghifari
Abu Dzar al-Ghifari adalah
sahabat Nabi. Beliau telah mengkritik politik pentadbiran Khalifah
Uthman dan gabenor-gabenor yang hidup mewah. Akibatnya, Uthman telah
menyingkirkan Abu Dzar al-Ghifari ke sebuah kampung kecil. Hal ini
kemudiannya dieksploitasikan oleh sesetengah golongan untuk menentang
pemerintahan Islam.
Tindakan Mengambil
al-Hakam Bin al-As
Khalifah Uthman juga
dikecam kerana memanggil semua bapa saudaranya iaitu al-Hakam Bin
al-As bersama keluarganya ke MAdinah padahal beliau telah dihukum
buang daerah oleh Nabi kerana kebiadapannya yang dilakukan terhadap
Nabi. Tindakan Uthman seolah-olah mengingkari perintah Nabi. Isu ini
kemudiannya dieksploitasikan untuk menentang Khalifah Uthman.
Maqam Saidina Uthman Bin Affan RA di Baqiq- Madinah |